1.24.2011

HEMMAFIX Barn- och ungdomssäng

...och fin tapet inspirerad av Pantonetrappan...


När jag gjorde mitt förra inlägg kom jag att tänka på Fiotons
fina tapet med ränder i liknande färger som Pantonetrappan.
Jag använde den i en visningslägenhet i JMs projekt Gåspennan.

Nu tänkte jag tipsa om den praktiska sängen med förvaring,
som jag fått många frågor om på visningar.

Den är byggd på IKEAs Stolmenbyråer, med en platsbyggd hylla
som man når från fotänden (den syns tyvärr ej på dessa bilder,
så jag får fota och komplettera senare).
Resårbotten vilar på en regel på väggen, vilket gör det enkelt
att anpassa bredden till en madrass bredd 80 eller 90cm.
Vid fotänden monteras en täcksida för att dölja stommen och
hålrummet in mot väggen. Då byråerna blir 220cm,
byggdes en hylla upptill, den håller sängen på plats, ger extra förvaring
och blir en fin avställningsyta för Oboyglas och laptop.
Om man inte önskar "prinessan-på-ärten-höjd" på sängen kan man 
lägga dit en ribbotten och resårmadrass istället. Komplettera då med
en sarg i framkant så slipper du synliga ribbor. Där kan man även
montera en stödbräda som fallskydd för de mindre barnen.
Se t ex IKEAs Vikare stödbräda.
Kubhyllor från Bolia monterade på väggen fungerar som sängbord och gör
det möjligt att enkelt komma åt förvaringen under sängen.

Fotograf Peo Bengtsson har tagit bilderna.

...och så en egen bild på hyllan.


Tillägg: Stommarnas maxvikt anges till 40kg, detta gäller dock
när hurtsarna monteras på Stolmen stolparna, så det ska inte vara
någon risk att sängen rasar ihop om de står på golvet

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Supersmart med sängen! Men, jag har kollat på dom där stolmenbyråerna och dom tål ju max 40 kilos belastning. Tror du det kan bli något problem? Vore ju synd om hela alltet rasade när man låg och sov sin skönhetssömn.

    SvaraRadera
  2. Nej, det vore verkligen inge vidare. Bra koll!
    Svårt att utläsa om belastningen avser lådorna eller stommen? Jag upplever inte att de skulle vara instabila eller inte klara tyngden, men ska hoppa lite i sängen och testa! Tack för input! MVH /Pella

    SvaraRadera
  3. Förståår ingenting, Byråerna är ju bara 50 cm breda!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...